Tour de France

Desgrange indførte den gule trøje i Tour de France i 1919. Han valgte denne farve, fordi den var let synlig for tilskuere. Den første gule trøje blev vundet af Eugene Christophe i 1919. I 1924 blev den gule trøje vundet af den italienske cykelrytter Ottavio Bottecchia. Han vandt Touren igen i 1925.

Jacques Goddet

Det løb, der i dag er kendt som Tour de France, har sin oprindelse i et cykelløb fra det 19. århundrede. Det blev startet af Jacques Goddet, som havde en interesse for cykling. Goddet havde en stærk passion for sporten og var fast besluttet på at gøre den så populær som muligt. Han var også en stærk tilhænger af modstandsbevægelsen. Hans navn blev forbundet med hårdt arbejde og ærlighed.

Jacques Goddet begyndte sin karriere som sportsjournalist og blev derefter direktør for Tour de France fra 1936 og frem til sin død i 1986. Han var søn af Victor Goddet, som var medstifter af avisen L'Auto. Goddets far, Victor, organiserede Tour de France i 1903, og Touren blev opkaldt til hans ære i 1903. Goddet blev senere chefredaktør for tidsskriftet L'Auto. Senere blev han direktør for Touren, og han dækkede også de olympiske sommerlege i Los Angeles i 1932.

Jacques Goddet blev også hædret med en pris under Tour de France i 1889. Prisen gives til en cykelrytter, der har ydet væsentlige bidrag til sporten. Prisen er også blevet tildelt en journalist, der har bidraget til at fremme cykelsporten i Frankrig. Vinderen af Jacques Goddet-prisen er ofte en journalist, der har været en fremtrædende skikkelse inden for cykelsporten i mange år.

Henri Desgrange

Souvenir Henri Desgrange er en af de store cykelpræmier. Den tildeles en rytter, der når et bestemt punkt i løbet, som regel toppen af en berømt stigning. Tour de France betragtes som cykelsportens Grand Tour.

Henri Desgrange er krediteret for at have udtænkt Tour de France. Hans idé var en sammensmeltning af populære baneløb og langdistanceløb på landevej. Selv om Desgrange ikke var begejstret ved den første udgave, blev offentligheden hurtigt begejstret for idéen. Som følge heraf fik L'Auto monopol på Touren, og den udviklede sig hurtigt til et sociokulturelt fænomen.

Tour de France har en historisk historie. Den franske cykelrytter Henri Desgranges initialer står stadig på den gule trøje for løbets leder. Han var med til at skabe Touren og var med til at sætte dens kurs.

Albert Bourlon

Da Albert Bourlon debuterede i Tour de France i 1938, var han en kraftfuld kraftrytter uden meget taktisk flair. Før Bourlon deltog i Touren, havde han været kommunist og arbejdet på Renault-fabrikkerne under strejkerne i 1936. Selv om hans Tour de France præstation var skuffende, var hans heltegerninger ikke forbi. Han skulle stå over for mange prøvelser under Anden Verdenskrig, bl.a. blev han fængslet i tyske stalags, og han havde flere flugtforsøg.

I 1947 stak Albert Bourlon af på 14. etape af Tour de France. Det var en 253 km lang bjergetape, og Bourlon kørte hele etapen alene. Han endte med at afslutte etapen på 8t 10min 11sek. Kun seks andre ryttere i Tour de France har præsteret denne bedrift.

Touren byder på mange bjergtoppe, men ingen er så vanskelige som dem, der findes i Pyrenæerne. Faktisk er Tourens tungeste bjerg Col de Porte, en stigning på 1.326 meter, Tourens tungeste bjerg. Under dette års Tour var det første gang, at Touren omfattede Glandon. Det var en hård dag for rytterne.
Albert Bourlon i 1947

Albert Bourlon var en professionel landevejscykelrytter fra Sancergues i Frankrig. I 1947 vandt han den 14. etape af Tour de France. På etapen brød han ud fra gruppen i starten og kørte solo i 253 kilometer. Det var det længste etapestop i efterkrigstidens Tour de France-historie.

På 14. etape af Tour de France angreb Bourlon fra start og holdt feltet væk fra hele den 253 km lange bjergetape. Han kom i mål på otte timer og ti minutter, 11 sekunder foran en lille forfølgergruppe. Pelotonet indhentede ham endelig 16 minutter senere. Efter en lang ventetid sluttede Bourlon på en enogtyvende plads i toppen, en plads efter vinderen
Jean Robic.

Som kommunist havde Bourlon et turbulent politisk liv. Han var medlem af Volksfront i 1936 og kommunistisk aktivist. Han undslap de tyske styrker under Anden Verdenskrig og vandt senere Bucarest-Ploesti-Bucarest-løbet i Rumænien.