Top 5 over alle tiders kasinofilm

På trods af at realismen træder i baggrunden til fordel for romantik og publikumsvenlige følelser, er dette stadig en sjov film. De Niro er gangsteren Sam "Ace" Rothstein, som driver Tangiers-kasinoet i Las Vegas for Chicago Outfit. Hans håndlanger Nicky Santoro og hans eks-hustlerkone Ginger McKenna er også baseret på virkelige personer.

Hustleren (1961)

En film, der ikke kræver en dyb forståelse af poolspillet, The Hustler handler kun om karaktererne. Paul Newman og Jackie Gleason leverer fænomenale præstationer i dette low-life drama. Filmens instruktør Robert Rossen er også en mester i sort-hvid fotografering, som effektivt indfanger den snuskede stemning i røgfyldte billardhaller.

Filmen begynder med Eddie Felson (Paul Newman), der læner sig ned over et barbord og inspicerer billardkuglen og en anden kugle, der er sat sammen på sidebjælken mindre end en meter fra slutlommerne. Det er et svært stød, og Felson er fuld, men han klarer det. Snart spiller han med Minnesota Fats (Jackie Gleason), en legendarisk spiller. De kæmper dag og nat, og Eddie vinder små beløb, indtil egoet og alkoholen tager over, og Fats smadrer ham.

The Sting (1973)

Paul Newman og Robert Redford bliver genforenet af instruktøren George Roy Hill efter deres kassesucces i Butch Cassidy and the Sundance Kid i denne mesterlige krimi. Det er en hæsblæsende historie om en svindler og hans ven, der forsøger at snyde en mafiaboss spillet af Robert Shaw.

The Sting er en underholdende film, som man kan gense på grund af dens kreative fotografering. Brugen af dybdeskarphed, subtile point-of-view-kompositioner og 1930'ernes produktionsæstetik skaber en fordybende atmosfære.

The Sting er en sjov film med et godt manuskript, der holder publikum på tæerne gennem hele spilletiden. Det hjælper også, at Newman og Redford er perfekte som den hensynsløse unge svindler og den verdenstrætte tillidsmand. Ragtime-soundtracket af Scott Joplin satte gang i en dille, der varede i årevis, og filmen blev til sidst udvalgt til at blive bevaret i National Film Registry i 2005.

Casino (1995)

Der er ingen tvivl om, at Casino er en af de mest voldsomme film, Scorsese nogensinde har lavet. Men man kan heller ikke benægte, at det er en af de mest fængslende. Ligesom Goodfellas er filmens klipning - af den berømte Thelma Schoonmaker - en tour de force, der er med til at sikre, at filmen aldrig halter i løbet af sin episke spilletid. Robert De Niro og Joe Pesci er lige så gode som altid, men filmen tilhører virkelig Sharon Stone som Ginger McKenna, en påtrængende, gadeklog chip-hustler baseret på virkelighedens mafiahåndhæver Frank Rosenthals ekskone.

På trods af en del af den brutale bandevold i Casino er det en fortælling om kærlighed, loyalitet og forræderi. Og det hele foregår i Vegas' fantastiske kulisse. Dette er Scorsese, når han er bedst.

Ocean's Eleven (1993)

I denne genindspilning fra 2001 af Rat Pack-klassikeren fra 1960 spiller George Clooney Danny Ocean, en karismatisk svindler, der sætter sit håndplukkede team i gang kun få timer efter, at han er blevet løsladt fra fængslet. Banden planlægger at røve de underjordiske pengeskabe, som servicerer kasinoerne Bellagio, Mirage og MGM Grand.

Soderbergh behøver ikke at forlade sig på skønhedsbilleder af Vegas-kasinoer og showgirls, for han propper rollelisten med store filmstjerner: Brad Pitt i topform, Clooney i topform, Julia Roberts fra før Bourne, men efter Erin Brockovich, og en ung Andy Garcia, som skulle blive en fast del af serien som den korrupte kasinoejer Terry Benedict.

Andre medlemmer af kuppet er Frank Catton (Bernie Mac), en insider, der infiltrerer et af kasinoerne som dealer; Rusty Ryan, holdets besindige altmuligmand, der altid spiser et eller andet som en running gag; og Livingston Dell (Carl Reiner), en computerekspert, der er i stand til at afkode sikkerhedssystemer.

The Cincinnati Kid (1999)

Kun fire år efter Paul Newmans klassiker The Hustler dykkede instruktøren Norman Jewison ned i gambling med denne film om en ung opkomling af en pokerspiller, der forsøger at skabe sig et navn. Steve McQueens kølige, underspillede præstation er en stor grund til, at denne film stadig holder i dag.

Historien foregår i depressionstidens New Orleans og skulle oprindeligt have været optaget i sort/hvid, men blev ændret til farver, da den oprindelige instruktør blev fyret. Ring Lardner og Terry Southern adapterede manuskriptet fra Richard Jessups roman.

Edward G. Robinson giver en fantastisk præstation som Kid's ældre, mere erfarne konkurrent Lancey "The Man" Howard. Ann Margret og Tuesday Weld gør også et fremragende stykke arbejde i deres biroller. En meget fornøjelig film.